Je špatné osvětlení hlavní příčinou našich nemocí?

Umělým světlem si svítíme až posledních 140 let naší existence na Zemi. Lidský organismus se ještě nedokázal přizpůsobit, tvrdí Hynek Medřický ve velmi poučném podcastu natáčeném u Janiny Černé, alias „cukrfree“. Poslouchala jsem ho dvakrát a vždy byl pro mě velmi objevný. Hynek Medřický je vědec, vynálezce a jistě má i mnoho dalších hezkých životních rolí. Hlavními tématy podcastu bylo zdravé spaní a zdravé svícení. Nicméně okrajově se dotkl i stravy a vůbec celkově životního nastavení. Obecně Hynek Medřický doporučuje „žít kvalitně“, tedy tak, abychom se v dobré kondici dožili konce našeho života, nikoliv, abychom jen přežívali.

Spát je prostě důležité. Není však spánek jako spánek. Proto, aby byl opravdu osvěžující a dostatečný, je třeba splnit několik podmínek.

Spát bychom měli dostatečně dlouho, aby tělo stačilo zregenerovat a my jsme se probudili svěží a fit a prožili plnohodnotně celý den. Jak poznáme, že jsme spali dostatečně dlouho? Jednoduše – ráno se budíme spontánně, s pocitem, že jsme se dobře vyspali a odpoledne neusínáme únavou. Dospělý by měli spát 7 až 9 hodin denně, děti více. Dalším dobrým opatřením je chodit spát přibližně ve stejnou dobu, a to ve všední dny i o víkendu. Budit bychom se měli také ve stejný čas.

Nejvíce pozornosti pro kvalitní spánek věnuje Hynek Medřický osvětlení. Umělé osvětlení objevila naše civilizace před 140 lety (v roce 1879) a teprve od té doby si lidský organismus zvyká na toto jemu stále dost nepřirozené světelné spektrum. Nepoměrně delší dobu před objevem umělého světla byli lidé zvyklí na světlo ze slunce, jehož zbarvení se během dne lehce mění a později i světlo od ohně, které má také specifické zabarvení. Na tato světelná spektra se velice dlouhou dobu lidské oko nastavovalo a je přizpůsobené.

Jak si tedy zdravě svítit, aby to našemu tělu prospívalo? Po (ideálně spontánním) probuzení můžeme klidně svítit našimi běžnými světly, bílé světlo je přes den prospěšné. K večeru, když se stmívá (obzvláště důležité na podzim a v zimě, kdy je venku již tma) světla tlumíme. Zhasneme horní osvětlení, svítíme světly z nižší úrovně, nejlépe od země. Pro večerní svícení a přípravu organismu na spánek je ideální oranžové zabarvení světla (barva zapadajícího slunce nebo ohně). Obrazovku mobilu, nebo počítače můžeme přepnout na červený režim. Tato změna našemu organismu napoví, že je večer a může se připravovat ke spánku. Nejškodlivější pro svícení je naopak modrá spektrální složka světla, tj. nepoužívat večer!

Jelikož potřebujeme velký rozdíl mezi světlem ve dne a v noci, přes den bychom měli být co nejvíce venku. Prospěje to i kvalitě spánku. Je to někdy těžké, když chodíme za tmy do práce a večer se za tmy vracíme. O to více bychom měli využívat každý moment, kdy venku můžeme být.

Dalším dobrý opatřením pro dobrý spánek je čas jídla. Večer bychom měli jíst včas a doba mezi večeří a snídaní by měla být co nejdelší.

Ještě mnoha dalším podrobnostem se Hynek Medřický v podcastu Janiny alias „cukrfree“ věnoval. Poslechněte si ho.

A co tedy zkráceně pro lepší život udělat? Chodit spát včas, v podobnou dobu, spát dostatečně dlouho a dobře si svítit. Ať se nám to daří!

 

Autor: Irena Dutková, Datum: 21. 11. 2019

Irena Dutková
Irena Dutková, zakladatelka a majitelka společnosti Duhový koník. Nadšená propagátorka zdravého životního stylu v širokém pojetí. Klade důraz na to, aby věci a činnosti v životě byly jednoduché, přírodní, logické i intuitivní. Ráda propojuje a inspiruje lidi. Organizuje různé pobytové a vzdělávací akce, na kterých se podává zdraví prospěšná přírodní strava, kde probíhá kvalitní program pro děti, i dospělé.
Komentáře
  • Stáhněte si e-book: „Velkolepý život a jak na něj“
  • Kategorie