Jak tedy teď prakticky, nejen ve stravě?

Jsem nesmírně vděčná, že jsem poznala makrobiotiku. Přinesla mi nové, hluboké a velmi zajímavé pohledy na život a jeho souvislosti. Právě v téhle mimořádné době, kdy na povrchu všech událostí „řádí koronavirus“, dává makrobiotika krásný a úspěšný návod k posilování imunity. Tedy k posilování fyzické kondice, a tím i psychiky.

Makrobiotika vychází ze starodávné asijské, tradiční medicíny, prověřené tisíciletími, která se opírá o pozorování přírodních/ vesmírných jevů a jejich souvstažností. Pro mě má tento systém nekonečné možnosti k objevování a studování zákonitostí našeho světa. Výsledkem aplikace téhle životní filozofie by měla být rovnováha, harmonie, silný imunitní systém, klid a radostné, tvořivé, naplněné procházení životem. Zní to krásně, že?

My jsme ale uprostřed koronavirové vřavy, tak co teď „rychle“ dělat? Uvádím zde stručný přehled toho nejdůležitějšího, co se týká stravy. A nejen.

Co raději vynechat ve stravě?

Viry se rádi usazují v kyselém prostředí, proto je výhodné udržovat si v těle prostředí mírně zásadité. Kyselinotvorné je především maso (rybí nejméně), alkohol, bílý cukr, zmrzlina, sladkosti, přemíra ovoce. Obecně je dobré se vyhnout přesoleným jídlům, všem mléčným výrobkům, ty způsobují zahlenění, a tudíž super živnou půdu pro viry. Stejně tak by bylo rozumné se vyhnout zelenině, která způsobuje přílišné překyselení, jako jsou rajčata, brambory, lilek, špenát. Nevhodná jsou studená a ledová jídla a nápoje, které příliš zatěžují organismus.

I když jsou v zátěžových dobách doporučovány různé potravinové doplňky (například vitamíny), vhodně sestavená strava může být nejlepším posílením imunitního systému.

Jaká strava je vhodná pro podporu mírně zásaditého prostředí?

Správně vyvážená rostlinná strava je ověřeným návodem pro ulehčení organismu a jeho posílení. Celá zrna (např. oves, ječmen, rýže, jáhly) a produkty z nich (kroupy, lámanka, krupice, vločky, těstoviny, žitný kváskový chléb) by měly být základem našeho každodenního stravování. Důležitý je vhodný výběr zeleniny. Z kořenové mrkev, tuřín, pastiňák, cibule, z kulaté je to například květák, kapusta. Nyní na jaře je obzvlášť důležitá zelená, do výšky rostoucí zelenina (brokolice, pórek, jarní cibulka) a plané rostliny jako bršlice, kopřiva, pampeliška, řebříček, jitrocel, ptačinec a další. Samozřejmě ředkvičky (i celé rostliny napařované) a jarní saláty jsou v přiměřeném množství velmi vhodné.

Aby bylo jídlo kompletní, je třeba doplnit vhodné (jarní) luštěniny a výrobky z nich – tofu, tempeh, natto, čočka, hrách. Samozřejmě je třeba dodat lisované saláty, kvašenou zeleninu (nyní už raději vodní pickels místo zimního kvašeného zelí). Celé jídlo můžeme na talíři hezky ozdobit posypkou (pažitka, nasekané lístky pampelišky, řebříčku a jiné divoké zeleniny, řeřicha, sedmikrásky).

Specifickými potravinami k vylepšení harmonického jídelníčku jsou mořské řasy, některé houby (především shiitake, maitake, Reishi – častěji a v malém množství), zázvor pro zahřátí, uvolnění, ale i obklady. V neposlední řadě je možné pro alkalizaci krve použít „zázračné“ umeboshi švestičky. A když už na vás únava, nebo nějaká nerovnováha přijde, uvařte si posilující kuzu nápoj a/ nebo zahřívací miso polévku s daikonem, zázvorovou šťávou a řasou wakame. Lotosový kořen uvolňuje a čistý horní cesty dýchací.

Výrazné koření, byť některé má antivirotické účinky, není vhodné používat, neboť nám klid a rovnováhu vnitřního prostředí může rozhodit. Výjimkou je česnek, kterého si naopak můžeme užívat více, přiměřeně – syrový i vařený.

Nejen jídlem je člověk živ

Kromě samotného složení jídla je třeba nezapomínat také na to, jak jíme. Jídlo by mělo být pravidelné, menší porce, vařené v dobré náladě, ba přímo s láskou. Před jídlem se můžeme pomodlit, poděkovat za něj. Při jídle se nehádáme, nemluvíme o nepříjemných tématech, naopak. A žvýkáme poctivě a v klidu.

Pokud to jen trochu jde, k posílení imunity rozhodně pomůže dobrý (dostatečně dlouhý) a pravidelný spánek, (ranní) cvičení, svižná procházka v přírodě, pravidelný odpočinek, otužování, správné dýchání.

Já osobně jako nejdůležitější k posílení imunity vidím dobré, pozitivní (byť to zní moc knižně) životní nastavení. Nadhled, hledání toho lepšího, smích, tvořivost, spokojenost.

Co takhle si, místo sledování zpráv, pustit nějakou pěknou komedii?!

PS: Proč jsem vybrala pampelišku na úvodní fotografii? Je léčivou rostlinou, posiluje a je k dispozici v přírodě skoro po celý rok. Je pro mě také symbolem slunce, záře, naděje, tepla. Louka na fotce inspiruje k procházce v přírodě, čerstvý vzduch, k nádechu a výdechu – úleva, očištění, krása… Co tam ještě vidíte? 😊

PPS: Přijeďte si vyzkoušet harmonický jídelníček na některou z našich akcí. Rádi Vás přivítáme!

Ke struktuře tohoto článku mě mimo jiné inspiroval článek z blogu šikovného amerického konzultanta Williama Spearse.

Irena Dutková
Irena Dutková, zakladatelka a majitelka společnosti Duhový koník. Nadšená propagátorka zdravého životního stylu v širokém pojetí. Klade důraz na to, aby věci a činnosti v životě byly jednoduché, přírodní, logické i intuitivní. Ráda propojuje a inspiruje lidi. Organizuje různé pobytové a vzdělávací akce, na kterých se podává zdraví prospěšná přírodní strava, kde probíhá kvalitní program pro děti, i dospělé.
Komentáře
  • Stáhněte si e-book: „Velkolepý život a jak na něj“
  • Kategorie