Zdravé velikonoční tipy

Těšíte se na Velikonoce, že budete mít konečně pár dní volno a klid? Ale je tu ještě rodina, přátelé, povinnosti a možná i tradice. Jak s tím vším naložit, aby tyto nádherné svátky jara proběhly co nejlépe, nejpříjemněji a (vy)užili jste je? Tady je pár zdravých tipů:

  1. Je fajn se předem zamyslet, jak chcete tento sváteční jarní čas strávit. S kým a kde, zda zahrnete i velikonoční tradice (pečení beránka, jidášů, malování vajíček, duchovní pojetí) anebo si chcete hlavně odpočinout a načerpat nových sil apod. Vlastně vše by mohlo jít skloubit.
  2. Zkuste vyváženost, aby nebylo mnoho sezení, mnoho návštěv a jídla, ale abyste do velikonočních dní zahrnuli i pobyt v přírodě, tvoření rozličného druhu, setkávání a mnoho jiného, prostě co s vámi souzní.
  3. I když už končí postní období, ani velikonoční jídelníček by neměl být zatěžující. Využijte toho nejdostupnějšího a nejlepšího, co příroda nabízí a nasbírejte si divokou zeleninu (bršlici, ptačinec, pampelišku, kopřivy, sedmikrásky a jiné), která má v čistém prostředí a kolem vás právě tu sílu a energii, kterou potřebujete. Dopřejte si dostatek zeleniny (hlavně tepelně upravené), jarní obiloviny (kroupy, oves), kyselou chuť, napařování. A všeho jídla přiměřeně a pořádně rozžvýkat.
  4. Máte čas, tak jezte v klidu a ve společenství rodiny anebo s přáteli.
  5. Na jaře se čistí játra a žlučník, proto se vyhněte příliš smaženému, přesušenému, kávě, mléčným (hlavně studeným) produktům, ale i uzeninám a těžkým masům.
  6. Svůdné velikonoční čokoládky, které asi děti dostanou od babiček, nebo sousedů, si nechte raději jen jako dekoraci, nebo je rozdejte. Místo toho pořiďte dětem kousek kvalitní (bio, fairtrade) čokolády, bio sladkosti a nejlépe i bez bílého cukru (buď slazené ovocem, nebo obilnými slady).
  7. Potraviny pro velikonoční vaření nakupujte nejlépe v bio kvalitě a co nejméně průmyslově přepracované. Zkuste třeba i místní farmářské produkty.
  8. Velikonoční sladkosti, nebo jiné občerstvení můžete připravit spolu s dětmi nebo s přáteli. Bude to krásně strávený čas, kdy se všichni něco prospěšného a hezkého naučí a prožijí.
  9. Naplánujte si denně vycházku v přírodě, hry s dětmi venku, či výlet a buďte dost na čerstvém vzduchu. Pokud jste zvyklí ráno cvičit, co se trochu obléct a vyjít zacvičit si před dům, do parku, do lesa?
  10. Dbejte hlavně ale na svou pohodu a pohodu v rodině. To je snad ještě důležitější, než jestli si dáte nějaké „nezdravé“ jídlo, nebo prosedíte odpoledne u televize. Klid a celkový pocit spokojenosti, radost z prostého bytí, přirozený pocit štěstí, vděčnost i za maličkosti, střídmost, upřímná a empatická péče o druhé – to jsou důležité faktory, které tvoří a posilují naši imunitu, kondici a obecně krásný pocit z naplněného žití.
Irena Dutková
Irena Dutková, zakladatelka a majitelka společnosti Duhový koník. Nadšená propagátorka zdravého životního stylu v širokém pojetí. Klade důraz na to, aby věci a činnosti v životě byly jednoduché, přírodní, logické i intuitivní. Ráda propojuje a inspiruje lidi. Organizuje různé pobytové a vzdělávací akce, na kterých se podává zdraví prospěšná přírodní strava, kde probíhá kvalitní program pro děti, i dospělé.
Komentáře
  • Stáhněte si e-book: „Velkolepý život a jak na něj“
  • Kategorie