Jarní očista a jídelníček

Jarní očista a jídelníček

Témata Jarní očista a jarní jídelníček jsou stále aktuální. O rozhovor jsem požádala mladého, sympatického Josefa Akaie, výživového poradce, studenta makrobiotiky a nadšeného kuchaře. Své nabité zkušenosti rád a s láskou uplatňuje ve vaření. Pochází z Břeclavi, v současné době působí také v Brně.

Jožko, jak vnímáš jarní období z hlediska očisty, eliminací?

Pro některé to může být výzva, pro jiné samozřejmost. Každý je individuální a svým způsobem originál. Každopádně doporučuji alespoň změnu v jídelníčku. Půst bych doporučil těm, kdo pro to mají psychické odhodlání, čas a žaludek, a to doslova. Je třeba brát v úvahu, že se z těla mohou vyloučit různé usazeniny i několik let zpátky a někdy to nemusí být zrovna příjemné. V tom momentě je třeba zatnout zuby a vydržet, často to ustane v rozmezí 1-4 týdnů.

Je dobré se na toto období nějak připravit? A jak?

Určitě ano, doporučuji stravu podle elementu dřeva (stromu) zaměřenou na očistu organismu (obzvlášť jater) po zimním přejídání. Ideální potraviny jsou: bílá ředkev, houby (nejlépe shiitake), tempeh a natto, kroupy nebo rýže natural, klíčky, pickles, mořské řasy, ostropestřec čaj aj.
Když se rozhodnete pro půst, ale trpíváte častým hladem, volte raději kratší délku, tj. 3-5 dní. Jezte jen rýži natural, pickles a dušenou zeleninu. Silnějším jedincům doporučuji 6 týdnů před velikonocemi. Zaměřte se na lehkou stravu, celozrnné obiloviny, ořechy a semínka, tepelně upravenou zeleninu, nakládané saláty a ostatní výše zmíněné potraviny. Vylučte nebo omezte bílkoviny (luštěniny) a oleje.
Samozřejmě jezte méně, více pijte, aby se vše nežádoucí dobře z těla vyplavilo.

Na co je dobré si dát pozor a čeho se vyvarovat, čemu se vyhnout?

Určitě se v této době nepřemáhat, spíše odpočívat. Dát svému organismu čas, ať se zregeneruje. Lidé vitálně slabší by se měli cítit dobře, být obezřetní a do půstu se pouštět jen připravení a odhodlaní. V tomto období vynechat pečené výrobky, živočišné produkty, sladkosti apod.
Dát přednost pohybu na čerstvému vzduchu před vysedáváním u počítače. Přeci jenom je jaro a vše venku ožívá.

Péče o svou dobrou kondici sestává z komplexu opatření – zdravé stravy, pohybu, duševní vyrovnanosti. Na co kladeš největší důraz ty?

Já kladu důraz vždy na komplexnost, protože vše se sebou souvisí, zapadá to spolu jako „puzzle“.

Děkuji ti za rozhovor a moc se těšíme na tvé kuchařské umění na akcích Duhového koníka.

Irena Dutková
Irena Dutková, zakladatelka a majitelka společnosti Duhový koník. Nadšená propagátorka zdravého životního stylu v širokém pojetí. Klade důraz na to, aby věci a činnosti v životě byly jednoduché, přírodní, logické i intuitivní. Ráda propojuje a inspiruje lidi. Organizuje různé pobytové a vzdělávací akce, na kterých se podává zdraví prospěšná přírodní strava, kde probíhá kvalitní program pro děti, i dospělé.
Komentáře
  • Stáhněte si e-book: „Velkolepý život a jak na něj“
  • Kategorie