Co dělat a jak se stravovat v horkých letních dnech

Letošní léto zdá se být poněkud přehřátým na naše středoevropské poměry. Teploty šplhají k těm středomořským, ale moře tu na zchlazení nemáme. Jak upravit svůj denní režim a jídelníček, abychom zůstali v kondici? Přináším vám několik tipů.

1) Upravte si denní režim

Ráno si raději přivstaňte. Když je ještě příjemně a jsme svěží, můžeme si zacvičit, věnovat se těžší práci, nebo obtížnější duševní činnosti. Po poledni, když je skoro největší horko, je naopak nejlepší (pokud můžeme) si lehnout a prospat se. Neměli bychom dělat nic na slunci, příliš se namáhat, a to ani fyzicky ani duševně. Stejně na to v této poobědové době nemáme mnoho sil.

2) Přizpůsobte fyzickou zátěž

Obecně bychom měli ubrat s fyzicky namáhavou činností. Krevní oběh je už tak zatěžovaný vysokými teplotami, dopřejme mu tedy úlevu a těžkou práci, nebo výkonnostní sport si nechme na chladnější počasí. Jedině si tím prospějeme. Naopak ranní či večerní procházka ve svěžím tempu osvěží. Na druhou stranu na pohyb nezapomínejme, nenechme se horkem úplně ukolébat a rozhýbejme denně přiměřenou aktivitou naše tělo (harmonické cvičení, plavání, svižná chůze atd.).

3) Větrání a klimatizace

Je nám asi dost jasné, že větrat budeme hlavně přes noc, ráno a večer. Přes den zavřeme okna úplně a zatáhneme žaluzie, aby horko co nejméně pronikalo dovnitř. Pozor s klimatizací – příliš chladná neprospívá a neprospívají ani prudké a časté přechody z klimatizovaných prostor do horka.

4) Dobrý spánek v horkých dnech

Před spaním bychom si pro dobrý spánek mohli dát osvěžující sprchu. Poslední (lehké) jídlo by bylo nejlépe sníst nejpozději kolem 5 – 6 hodiny večerní, a ne měně jak 2 – 3 hodiny před spaním. Večer a v noci hodně větrejte, spěte jen pod prostěradlem a třeba i bez pyžama. Alkohol není dobrým průvodcem v těchto horkých dnech.

5) Strava pro horké dny

I jídlo musí být přizpůsobené. Volíme ochlazující potraviny a úpravy jídel. K snídani se hodí zeleninová polévka, která nás přirozeně zavodní a dodá minerály. Pak můžeme zařadit kaši z kukuřičné krupice, nebo z kuskusu, z bílé rýže. Doplňkem obilné kaše by vždy na vyvážení pH měla být tepelně upravená zelenina a trocha salátu. K obědu můžeme mít opět polévku. Hlavní jídlo v poledne a večer by mělo obsahovat dost zeleniny tepelně upravené i svěží (lisované saláty, míchané saláty, kvašená zelenina), lehké obilí (těstoviny, rýže, bulgur, quinoa, krupky aj.). Z bílkovin volíme tofu, červenou čočku, občas můžeme zařadit rybu. Na svačiny je vhodný například meloun, lokální ovoce, ovocný agar, pudink z obilného mléka, ovocný koktejl aj.

6) Čemu se ve stravě vyhnout

Vyhněme se všemu oteplujícímu a zatěžujícímu. Tedy neprospěje nám jídlo pečené (jak pečivo, tak i jiné jídlo pečené v troubě), které dodá příliš tepla. Vyhněme se i ledovým nápojům a zmrzlině. Ty naopak nepřiměřeně zchladí a tělo se musí opět vrátit do své přirozené teploty, a to zahřívá. Navíc zmrzlina obsahuje studený tuk, který tělo nezpracuje ale nepřirozeně ukládá. A to nemluvím o cukru a další chemii, kterou zmrzlina a sladké nápoje obsahují. Příliš tučná jídla také ohřívají, stejně tak unaví a zahřeje velké množství jídla snězené najednou. Nejezme ani příliš na noc, aby si tělo v noci odpočinulo a mohlo se regenerovat.

7) Pitný režim

Určitě neplatí, že čím více tekutin vypijeme, tím lépe! Pokud si upravíme stravu a vyhneme se potravinám vysušujícím (pečivo) a přesoleným, nemusíme pít příliš mnoho. Nezatížíme tím ledviny, nepřevodníme se. Nicméně vyšší příjem tekutin je jistě na místě. Nejvhodnější je kvalitní voda, bylinné či zelené čaje, ale i zeleninová polévka, nebo jen zeleninový vývar jsou výborné.

8) Pozorujte své pocity

Naše tělo nám moudře napoví, co potřebuje. Pokud budeme naslouchat opravdovým pocitům, dá nám najevo, kdy má žízeň, kdy potřebuje odpočinout. Nepodceňujme tyto signály, radí nám nejlépe.

Pokud se přeci jen chcete zchladit u moře, můžete využít naši SUPER LAST MINUTE NABÍDKU a strávit příjemné chvíle na ostrově Čiovo u Trogiru (střední Dalmácie, Chorvatsko). Na našich pobytových zájezdech vaříme zdraví prospěšnou přírodní stravu, připravujeme program pro děti a turistický program pro dospělé. Apartmány jsou vzdálené pouze 150 m od moře. Přijďte pobýt, těšíme se na vás! Více informací na: 602 558972, nebo info@duhovykonik.cz.

Autor: Irena Dutková

Datum: 29. 7. 2018

Irena Dutková
Irena Dutková, zakladatelka a majitelka společnosti Duhový koník. Nadšená propagátorka zdravého životního stylu v širokém pojetí. Klade důraz na to, aby věci a činnosti v životě byly jednoduché, přírodní, logické i intuitivní. Ráda propojuje a inspiruje lidi. Organizuje různé pobytové a vzdělávací akce, na kterých se podává zdraví prospěšná přírodní strava, kde probíhá kvalitní program pro děti, i dospělé.
Komentáře
  • Vyplňte email a stáhněte si zdarma e-book: „Velkolepý život a jak na něj“
  • Kategorie
  • Kyselové a přátelé
    Přihlaste se na online kurzy zdravého vaření.